2012/12/19

Om julen.


Min man jobbar inte på julafton och inte dagen efter heller.
Däremot jobbar han innan jul, och under nyårshelgen, och jag är väldigt glad och lättad över att mina föräldrar kommer ner i mellandagarna och stannar till det nya året.
För att skänka lite storhelgskänsla över vår tillvaro, min och barnens. Det är lätt att det annars bara skulle bli som vilken torsdag fredag måndag tisdag osv som helst. Snabbmakaroner och korv och dyl.

Vi firar hemma.
Vi har ingen gran.
Kaj reser sig mot allt han ser (även när det är så lågt att han i praktiken får stå dubbelvikt).
Pincettar in varenda smula i munnen och vägrar öppna den.
Så – ingen gran.

Men det vore trevligt att kunna vara ledig tillsammans.
Det börjar bli trist det här med att aldrig kunna dela semester med varandra. Njuta i mer än två dagar (fyra, som var sommarens längsta gemensamma ledighet) av att vara hela familjen, vara två vuxna som fixar manar plockar matar.
Har ni inget trevligt formgivningsjobb till mig, kanske ni sitter på ett utmärkt journalistjobb till min make.
Tills vidare-anställning att föredra, men långvikariat går också bra. Vi är inte knussliga.

Inga kommentarer: