2012/02/02

Om kön.

Jag har så svårt för ordet "hen".
Inte innebörden av ordet, för det är rätt märkligt att vi inte har haft något könsneutralt tidigare.
Utan hur det låter, hur det ser ut.
Det estetiska helt enkelt.

Hen.
Jag får inte till det naturligt.

Tänkte även på det här med hur endel försöker att dölja barnets kön.
Inte berätta vad det är, för det är inte det viktiga, och det är klart att det inte är det viktiga om det är en pojke eller flicka.

Själv är jag ändå alltid nyfiken.
Inte för att jag vill veta om jag ska placera in barnet i ett pojkfack eller i ett flickfack, utan helt enkelt för att jag vill veta allt om det som är det nya barnet.
Precis av samma anledning som jag vill veta vilken ögonfärg barnet har, eller hårfärg, om barnet har mammans näsa eller pappans haka, gärna försöka höra vad det kan bli för röst av de där små lätena de gör till en början.
Och om barnet mår bra, och är friskt, så klart.

Jag vet inte något annat sätt att få en uppfattning om ett helt nytt barn, när de är så nya att de fortfarande är inom sig i en osynlig liten livmoder.
Det är ju inte som att jag kan konversera det och fråga om framtidsdrömmar.

6 kommentarer:

Klara sa...

Jag tycker mest att det är ett så himla fult ord. Allra roligast blev det när jag läste en artikelpå engelska om nån förskola där de bara använde "the neutral word HEN instead of he or she" de brydde sig inte om att "översätta" eller förklara hen alls. (hen=höna)Blev jättekonstigt genom hela artikeln. :) Lite fånigt kanske, men sen jag läste artikeln började jag ogilla ordet ännu mer. Fast det egentligen är, om än fult, så ett logiskt ord. Och jag har inget emot att manhar ett neutralt ord. Praktiskt i många samanhang, t ex om det ska komma en polis och föreläsa och man inte vet om det är man eller kvinna och vill slippa cementera könsroller. Men jag tror inte att det helt kan ersätta han och hon. Och det skulle jag inte vilja heller.

Johanna sa...

Asså jag tycker det är så konstigt! Att man bara vill "ta bort" ett kön sådär. Jag fattar inte, vi är olika, det är vackert tycker jag.
Och när man läser om dagis som sjunger sånger och byter ut hon/han mot hen.... Jag tror att det finns andra saker att koncentrera sig på, individen t.e.x.

Jag tycker din lille plutt kan komma nu! Spännande!

Lillgull sa...

Tycker könsneutraliteten är dum. Hen funkar inte alls. Han eller Hon eller Den eller Det. Varför inte bara använda neutrum med orden? "Den människan" gillar lingonsylt. "Det barnet" är en riktig vilding!
Det kan ju inte vara fel att kalla Kalle för han och Molly för hon... Cementerade könsroller föds i andra sammanhang. Tillexempel genom föräldrars val av vilka leksaker man ger barnet eller vilka lekar som uppmärksammas och belönas.
Dessutom är det lite som att sätta skygglappar på på nå sätt. Att vara så där politiskt korrekt. Verkligheten ser inte ut så, och jag tror att barn som får lära sig det tidigt att båda könen är lika mycket värda kan påverka framtiden till det positiva. Det könsneutrala värderingen för mig känns som att man döljer könen.
Vi kan ju liksom aldrig ta bort det faktum att vi har två olika kön. Så för mig är dt här med könsneutralitet bara slöseri med energi och tid.

Joanna sa...

klara,
hahaha jag tänker också på höna ibland.
måste ju ha blivit helknäppt i en engelsk artikel.

det kanske är många som vill ersätta han och hon?
jag har hela tiden tänkt att det bara ska vara ett komplement.

johanna,
ja det kan nog vara lite märkligt, men mest handlar väl hen om när man pratar om personer som lika gärna kan vara en man som en kvinna?
jag kanske har missförstått?

men det finns så klart alla grader på skalan.


lillgull,
i det sammanhang som fick mig att åter tänka på "hen" gällde det lagtexter, och då kanske det finns en poäng med ett kort ord som innefattar båda könen, när man försöker hålla nere längden på texten tänker jag?

men helt klart ligger största vikten i jämställdhet snarare på hur vi uppför oss och behandlar varandra.

Johanna sa...

Jaha, jag tänkte på när det används inom förskolepedagogik - genus... :)

Lillgull sa...

I lagtext tycker jag absolut att ordet människa i olika former eller person räcker gott o väl för att innefatta alla. Om man tänker på det kommer ju säkert (jag har ingen etymologisk ordlista här) ordet man ifrån människa. Det är så neutralt och sammanfattende som det bara går.

Kanske är det bara för att jag tycker hen är så fult som jag inte vill ha det stackars ordet. Tänker nämligen också på höna såfort jag hör det.