2011/12/15

Om hur sjutton jag hittar alla fina klänningar.




Johanna frågade.

Hur sjutton hittar jag alla fina klänningar?

Förr gick jag alltid i second hand-butiker, när vi bodde i Gävle var det enkelt att göra fynd, billigt och bra utbud och inte lika många som ville ha samma som jag.

Kanske knepet är att leta ofta?

På senare tid har jag börjat köpa från Etsy.
Ibland blir det fel, för det mesta inte, det gäller att veta vad ens kropp klär i antar jag.

Eller så har jag bara inte lika höga krav som andra, och tycker att så länge den räcker över magen och höfterna så är det en bra klänning.


Jag handlar ofta på H&M och någon enstaka annan klädbutik också.
Om man lägger till några vackra loppisbroscher eller tjusiga vintagekoftor känns det lite mer personligt.

Lite mindre massproducerat.
Kanske är det så jag gör?


Jag har aldrig riktigt reflekterat över att jag hittar många fina klänningar,
jag letar ju hela tiden efter ännu finare.

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Jadu, den där jakten. Omedvetet efter ännu finare klänningar... Jag vet.

Johanna sa...

Tack för svaret!!!
Ja jag letar också mycket men har inte riktigt ork. Konstigt att man alltid fortsätter att leta efter en som är finare.
Har just nu mass klänningar jag inte kan ha eftersom jag fortfarande ammar. Men ibland provar jag dem och längtar tills de kan användas igen.

TuvaMinnaLinn sa...

Och sen handlar det ju även om att du bär upp dem:)
Men annars tror jag som du att mycket handlar om att ganska direkt kunna se vilka plagg man kommer kunna rocka, förr i världen köpte jag otroligt mycket som aldrig blev använt.

Joanna sa...

ulrika,
helknäpp egentligen.
jag har ju massor allra redan.

jag önskar att man kunde lämna in ett plagg och få ut ett nytt på alla loppisar, så det blir mer av en cirkulation.
men det är klart att de inte vill det, de vill ju ha in stålars till sina hjälporganisationer (som de flesta ju är).

johanna,
ja usch vad många klänningar jag har som jag inte ryms i längre (inte har gjort sedan jag blev gravid med torsten).
jag tänker att om jag VIPS går ner 30 kg efter förlossningen, då har jag världens bästa garderob igen.
suck.
som om jag kommer att göra det.
(plus att jag ju då inte kan ha de fina guldkornen jag funnit efter förra graviditeten, i den nya storleken.)

tuvaminna,
tackar tackar.
så klart hänger mkt på min egen fantastiska uppenbarelse, hehe.

Angeliqa sa...

Den översta klänningen är precis underbar!

Joanna sa...

angeliqa,
jaaa!
jag saknar att kunna rymmas i den.
den här graviditeten behövde jag inte rensa bort så många av min 40-talsklänningar, eftersom de fortfarande var bortrensade sedan första graviditeten.

men kanske lagom till när jag fyller 40 att jag har återfått den förra kroppsstorleken? eeh…