2011/09/05

Om glassfärgerna.


Så vår nya lägenhet kommer att bli en glass.
Skiljer sig iof inte mkt från den vi bor i nu, eftersom jag satt färg på väggarna även här.
Men det blir lite mer tydligt när jag sitter och ritar upp färgprover på planritningen.

Jag skulle gärna ha den bleka duvblå nyansen jag placerat längst ner i högra hörnet.
Men var?

Och hade det varit en lägenhet av äldre årgång, med spegeldörrar och golvlister med lite mer snirkliga och kraftiga profiler tänk jugendtidens vackra linjer.
Då hade jag nog övervägt att måla dem i en mörk och högblank färg.
För kontrasternas skull, men nu bevarar vi 50-talets trädörrar och ska för guds skull inte måla mer än nödvändigt.
Dvs de väldigt enkla golvlisterna som redan målats vita.

Sen ska jag bara bestämma vad vi ska ha för golv.
Sovrummen och hallen och vardagsrummet.
Köket är redan beslutat till en rutig variant i grått, med väldigt svag kontrast för att det rutiga inte ska skrika så vi blir döva.

3 kommentarer:

Anna sa...

Den duvblå skulle göra sig bra i ett sovrum tror jag - gärna tillsammans med mörkbetsade möbler.

Kristina sa...

Bra tänkt med det rutiga. Svart vitt är ju så snyggt, men hopplöst ur städperspektiv. De översta gröna pastellerna är riktigt fina pistasch och päronglass?

Joanna sa...

anna,
ja det skulle nog bli riktigt fint.
kanske byter ut vår bruna?
har ändå haft den i två lägenheter nu.

kristina,
ja jag tror det rutiga blir väldigt fint, lagom diskret.
pistage och päron, MUMS. eller kanske melon, det är godare än päron tycker jag.