2011/03/04

Om jämställdheten.


Han handlar mat och diskar jag spikar upp tavlor och bygger hyllor.
Det är svårt att reflektera över sitt eget förhållandes jämställdhet eftersom vi bara gör det som känns bäst.

Jämställdhet är att dela lika att fördela så att båda tar lika mkt ansvar.
Det handlar inte om att göra precis lika mkt av allt och det handlar inte om att byta de typiska könsrollerna med varandra.
Som föräldrar är vi jämställda vi hämtar och lämnar på dagis lika ofta vi vab:ar lika ofta och när Torsten går på kontroll hos BVC g
år vi lika ofta.

Vad gäller det ekonomiska är det svårt att aktivt se till att man är jämställd.
Eftersom lönen inte är något man kan bestämma så väldigt mkt över själv.
Han tjänar mer eftersom han har jobbat längre.

Men vi har en inställning om att allt jämnar ut sig i längden.

Vi delar inte alla kostnader rakt av vi turas snarare om.

Har han mer pengar betalar han mer av våra utgifter.

Jag väntar inte på att han ska köpa mig smycken jag köper dem själv.
Jag ger honom blommor lika ofta som han ger mig.

För ett år sedan skrevs det i Svenska Dagbladet om vår uppdelning av föräldraledigheten.
Vi var inte ens jämställda men vi var i alla fall tvärtom.

Alla kommentarer har tagits bort säkert pga utrymme.

Men jag kommer ihåg att bland alla heja-rop fanns några sura.

(Så klart. De sura orkar alltid öppna käften.)

Någon tyckte att jag var bakåtsträvande det såg man ju på min frisyr.
Men vad gör vi i vardagen för att vara jämställda?
Vi följer våra hjärtan i det här fallet råkar det passa in på den eftersträvansvärda jämställdheten.

5 kommentarer:

emelie sa...

Den här kommentaren kommer lite sent. Det här om hur du skriver. Blev jag också lite smått galen på,så där i början menar jag.
Men bestämde mig sedan för att det är förmodligen bara ett uttryck för hur du pratar - och då blev det lättare att läsa. När man tänker allteftersom man pratar... det blir ju pausar lite hursomhelst - eller hur?
Och så förstås - du skriver som uttryck för vem du är. Och vem man är ändras och utvecklas förstås...
Får jag säga också: vilket vackert porträtt!

Maja sa...

Så utrolig fin du var på håret her :) God helg :)

Joanna sa...

emelie,
en kommentar kommer aldrig för sent.
jag ville skriva så att man fick tänka efter.
så att man först lurades av punkten och inte visste hur saker skulle betonas förrän man kommit till slutet av varje fras.

men nu verkar jag bryta mig ifrån det hela.
eller ta det vidare, man måste ju alltid utvecklas tänker jag.

och tack, det var en bra hårdag helt enkelt.

maja,
tack tack!
ibland när jag tvättar håret på kvällen då lägger sig lockarna så bra.
men efter någon timme har de så klart dragits ur och är inte fullt lika fina längre.

ha en bra helg du med!

Magpie sa...

om jämställdhet: har suttit här och försökt knåpa ihop en klok kommentar, men det går inget vidare, så jag säger bara att jag instämmer. Ibland måste man inse sina begränsningar. :)

Lisa sa...

underbart inlägg. jag håller med!