2010/10/19

Om säkerhet med barn i bil.

I söndags tog vi taxi från flygplatsen.
De allra flesta bilar har barnstolar det ska nog inte vara några problem att bara gå till kön.
Tänkte vi.

Redan innan vi kommit längst fram i kön.
Försökte några chaufförer få oss att ta deras taxi.
Längst bak i kön.
Jag har jobbat på taxi det kommer aldrig att hända att jag tar någon som inte står först.
I kön.

De viftade med bilkuddar och trodde på allvar.
Att vi skulle nöja oss med en sådan till en ettåring.

Killen i taxikuren ropade efter bil med bakåtvänd barnstol och den första som kom.
Satte den framåt och förstod verkligen inte vad vi menade.
När vi sa att så små barn i såna bilbarnstolar han hade.
Alltid ska sitta bakåtvända.
Han hade heller inte de två säkerhetsbanden som ska fästas nere vid golvet.
På sätet framför.

Så vi vägrade och det fick skickas efter en ny taxi.
Som den här gången satte bilstolen rätt väg.
Men som inte heller hade säkerhetsbanden.
Ursäkta den måste ju fästas nere vid golvet sa jag.
Nej nej det är inga problem jag har aldrig haft de där banden jag klämmer fast stolen så här.
Genom att luta bak framsätet så att nackstödet låg ovanpå barnstolen.

Jag behövde vare sig två händer eller stor kraft.
För att slita loss stolen och visa hur lätt den kunde lossna.
Så vi vägrade naturligtvis.

Tredje bilen skickades efter och kom.
Och då var vi så klart lite irriterade så det första jag frågade var om han hade de här säkerhetsbanden.
Han blev sur verkade inte alls gilla att bli tillsagd av kvinnor.
Eller folk öht kanske.
Men han visade hur hårt han minsann kunde spänna fast den och det intresserade mig väl inte.
Hur hårt HAN kunde.
Det som intresserade mig var ju att stolen var fastspänd i golvet.
Ordentligt.
Så som det är menat.

Det är en sak att taxichaufförer gör allt för att få körningar.
Det är inget räkmackejobb att vara taxichaufför.
Det som upprör mig allra mest är att det måste finnas väldigt många föräldrar.
Som godtar de där nödlösningarna utan säkerhetsband.
För hade alla vägrat hade taxibolaget fattat att de måste göra något åt saken.


PS.
Det var Taxi Stockholm som äntligen kom med regelrätt barnstol.
Heja Taxi Stockholm.

2 kommentarer:

Fröken K sa...

Suck. Nästan samma sak hände mig. Jag reste med SJ som var alldeles för försenat med min son. Vi kom fram till grannstaden tre timmar senare, dvs kl 11 på kvällen. De hade ordnat med en taxi till dit jag skulle och jag informerade att jag hade en ettåring med mig. Aja, inga problem, vi fixar allt. När taxin kom hade de en barnkudde......... Taxichauffören blev arg på mig för att jag krävde en barnstol till min ettåring och skrek att han inte kunde ha alla barnstolar som fanns i hela världen.
Jag hatar SJ. Och taxi.

Joanna sa...

helt sjukt.

när vi flög upp var flyget till arvidsjaur inställt och vi fick flyga till luleå istället.
därifrån skulle det gå taxi till ajaur och jag bad dem se till att det fanns en bilbarnstol i taxin.
för vi ville inte stå på kallax halvtio på kvällen med en två timmar lång bilresa framför oss och måsta krångla och vänta på bilbarnstol.

tror du det fanns en bilbarnstol?