2010/10/15

Om hemma om mamma och om pappa.




Hemma.
Det har kommit snö.
Nedersta bilden är dock från en annan vinter det är de två övre också.
Om jag ska vara ärlig.

Hemma är alltid tryggt det luktar som det alltid gjort även om rummen.
Inte alls är som förr.
Men det har de å andra sidan sällan varit vi har flyttat runt och roterat och ändrat.
Allt eftersom familjen vuxit och barnen i den gjort likaså.

När min syster och jag var tonåringar fick vi dela rum.
Ett tag hade vi en flygel i rummet men den såldes.
Hur det går för två tonårssystrar att dela rum:
Pappa byggde en friggebod.
Min syster flyttade in i den.

Han gjorde den för att ha som snickarbod till sig själv det tror jag att den varit.
I högst ett år.
Den har varit gäststuga, musikrum, förråd, provisoriska sovrum för sommarhemvändande barn och nu.
Är den åter gäststuga.

Så pappa byggde istället ett skotergarage med snickarbod på sidan.
Den hann aldrig bli snickarbod mamma kom på att det skulle vara ett sommarrum.
Vi inredde fint jag målade blommor runt fönstren och nu.
Äter de surströmming och har kräftskivor där.

Sen använde pappa köksbordet som snickarverkstad.
Det var inte mamma helt förtjust i men jag tror att han har fått hållas.
Nu har han fått ett helt eget rum inne i huset det blir väl lätt så.
När alla barn är vuxna och huset är lite tommare än förr.
Lagom till hans sextionde levnadsår jag undrar om han känner att han är.
I snickarverkstadsmål.

Inga kommentarer: