2009/12/29

Om mitt 2009.


Jag åkte upp till Umeå.
Och avslöjade för familj och vänner att vi väntade ett barn.
Jag mådde fortfarande hemskt illa.

Jag började även förse mig med lite större kläder det behövdes.
Magen kom ganska snabbt.
Så även foglossningen den kom innan illamåendet ens försvunnit.

En vän fyllde 30 vi överraskade skiten ur henne hennes bror hade planerat.
Och trixat och fixat.

Och minaföräldrar kom på besök med sig hade de.
Kilovis med barnsaker gamla jag använt och såna min systers barn använt.


På våren slet jag hårt med sista skolarbetet ett projektarbete det tog massa tid.
Och jag kunde aldrig sova jag hade utslag över hela kroppen.
De kliade så hemskt mkt att jag mest grät mig igenom nätterna.

Men sen kom sommaren och min käraste överraskade mig med.
Guitar hero jag tänkte bli expert.
Men fingrarna svullnade lederna värkte jag kunde knappt göra någonting.

Sen blev det så varmt att det inte var kul längre.
Jag tänkte att bäbisen borde komma en månad i förväg.
Två veckor allra minst.
Men så blev det inte alls jag pratade om både relationer och mode och graviditetskläder.
På radio.

Sen kom Torsten.

I tre veckor var det Torsten jag och min käraste vi tog dagarna som de kom.
Hade blott ett mål om dagen och det var att ta en promenad.
Den fick bli när den blev ibland i kvällsolen ibland på förmiddagen.
Och långa sovsessioner i sängen.

Sen började jag skolan.
Och kämpade att känna mig fin och hitta kläder som jag rymdes i.
Och som jag inte svettades ihjäl i.

Vi åkte till Stockholm och gick på lägenhetsvisning.
Jag åkte till Stockholm för att söka praktikplats.
Fick den ena och den andra råkade ut för omstrukturering på redaktionen så en praktikant.
Blev svårt att ta emot.
Det ena stället ska bli riktigt roligt att ha fått vara även på det andra stället.
Hade varit fint.

Jag åkte till Alfta på idétävling jag saknade mest Torsten och sängen och min käraste.

Och sen flyttade vi till Rågsved.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Hej, god jul och gott nytt år!

Eftersom jag har läst din blogg ett tag nu har jag förstått att du har en viss faiblesse för svunna tider. Nu när du flyttat till ny stad och allt så kan det ju vara bra att få tips om platser som minner om svunna tider.

Café Valand, Surbrunnsgatan (nära Odenplan) är ett café som inte förändrats sedan 1954. Finfint, sparsmakad meny och klassisk inredning. Enda minuset för er som har barn är väl toan. Den är ytterst liten och passar ej till blöjbyten dessvärre.
Om du ändå vill kolla bilder på caféet så får du gärna kolla in min blogg - www.bubbeli.wordpress.com.

Ha en fin kväll (eller natt snarare...)

/Hanna

Joanna sa...

hanna,
vilket fint tips!
jag har läst om valand, och sett bilder men det har aldrig blivit av att jag kollat upp exat vart det ligger.
och så ligger det på surbrunnsgatan!
där jag ska ha min praktik det är ju helt perfekt.

och jag ska helt klart kolla din blogg, tack även för det tipset.