2009/10/21

Om en fundering, om en förhoppning, om bloggpriser till höger och vänster.

Inför detta inlägg vill jag att vi ägnar några sekunder.
Åt att låta denna bild av mig sjunka in.

Så att vi alla förstår vilken vishet jag besitter.


Jag läser på många olika bloggar.
Av den typen som jag läser i störst utsträckning är många lite som jag.
Med smak och inställning, det har jag i alla fall fått för mig så här på internetavstånd.

Jag läser hos Sophie, hos Linnéa, hos Jessica och hos Helena.
Och hos Clara förra året men det inlägget orkar jag inte leta.
Om hur VeckoRevyns gala för bloggar inte riktigt är vad den kunde vara.
Att det är väldigt mkt yta kyla blickar och osäkerhet (nej bara för att det handlar om kläder behöver det inte vara ytligt, bara för att det handlar om bloggar behöver det heller inte handla om kläder).

Jag tänker att det borde vara dags för en annan sorts gala.
För en annan sorts bloggar.
Alla skriver olika och fyller sin blogg med olika.
Klart det inte går ihop då att alla ska bli nöjda.
Kenza och Kissie, jag läser inte deras bloggar blev den senare förresten vinnare i kaxigast blogg?
Det är väl inte kaxigt att vara otrevlig (och osäker, men det talar vi ju inte om det maskerar vi med otrevligheten istället, och skönhetsoperationer)?
Den här tjejen som bor i Umeå som vann tre kategorier, en tror jag var "mest originell".
Men den såg inte särskilt originell ut, säkert mkt trevlig för de som läser och de verkar ju vara många.
Men originell?
Den är väl mest vardagsbetraktelser och you tube-klipp och annat som de flesta bloggar innehåller?

Det borde finnas en gala för bloggar som skriver om sina kaffekoppar (min moster har en sån) eller om kläder från 20-talet eller som lägger upp vackra bilder på pastellfärger allt möjligt vackert jag kan komma på.
Det finns ju helt klart olika kategorier av bloggar.

Sophie och Linnéa och Jessica och Helena.
Och Clara.
Borde få gå på en sån gala istället.
Som är lite mindre "vi leker Hollywood" och lite mer "vi älskar gamla kläder".
Som är lite mindre "jag vinner för min väska är dyrast" och lite mer "ooh vilken vacker klänning du har kom så äter vi en muffins".

Jag undrar vilken tidning som skulle passa bäst att anordna den?


Fina glasögonbågar på Spegelns loppis förresten.
Förstoringsglasen ingår, men man bör nog byta ut dem till eget recept om man vill ha synen i behåll.

13 kommentarer:

iLLi sa...

Klokt sagt Joanna!!

Luned sa...

Spontant (utifrån vad de tjejerna säger att de helst läser): Lula. :)

Och tja, jo, det...blir ju lite så. Det är som när man undrar varför det inte finns intelligenta tidningar som ffa riktar sig till kvinnor: Det finns tragiskt nog inte en tillräckligt stor efterfrågan.

lisa sa...

Du har så himla rätt!!

EvaP sa...

Jag känner som du skriver.

Ta med min blogg när du hittar rätt tidning som vill starta en gala med priser. För medelålders damer finns ju inte alls överhuvud taget - efter 25 är man helt ute!

Kärlek till dig!

Sophie sa...

jag har funderat på sen i lördags. och kommit fram till att det kanske helt enkelt får ordnas av oss. av mig och mina likar. jag har börjat spåna... är du me? :)

Moa - En magisk purt... sa...

håller med! jag tittade omkring på de "populära" bloggarna igår och blev deppig. Mitt förslag är att galan ordnas av alla oss som hade velat gå på en sån gala. Jag är på och särskilt om man får muffins!

Sköna Helena sa...

Jag kan baka muffins :) Och jag är också med och ordnar en sån gala! Det måste nog tas tag i av oss själva – tror inte att någon tidning gör en alternativ gala, med risk för att det känns som efterapning av VR. Vi gör vår egen istället!

Nostalchic sa...

DET låter som en gala jag hade velat gå på. En gala där det finns värme och en fin diskussion, där det finns mångfald. Åh så fint!

Du är förresten kanske den sötaste skönaste jag sett på bilden, blir helt glad i hjärtat av den <3

Annaa M sa...

Du har så rätt. Har skrivit något liknande i min blogg om hennes som vann tre priser. Hon ser annorlunda ut men innehållsmässigt en dussinblogg.

Tyvärr blev det ju riktig fånigt när ett alternativt pris skulle inrättas. För 50+! Löjligt och diskriminerande, en klapp på axel till oss som är äldre och inte anses kunna tävla med andra bloggare, varken i VeckoRevyn eller Aftonbladet.

Kanske är det bäst med inga utmärkelser alls, men gärna en gala eller många!

Att ha det gott sa...

Den galan vill jag också vara med på
OM jag inte är för gammal
Starta en tidning vetja

Sophie sa...

Hör av er till mig om ni vill hjälpa till att göra en gala för alla oss fantastiska människor som inte tycker VR blogawards var/är nåt för oss. vi behöver ingen tidning, vi börjar själva och ser vart det bär!

Malin sa...

Ja, jag som var på blog awards, trots att jag är 48, kan bara hålla med inlägg och alla kommentarer!
Det var visserligen roligt att vara på galan (eller jag var inte på själva galan utan på Afternoon-tea-party) men mer utifrån något slags betraktelseperspektiv. Det var ju också så uppenbart att det mest handlade om kommersiell marknadsföring från de sponsrande företagen än ett intresse att spegla bloggarnas innehåll.

jessica sa...

oh, vad underbar du är! amen!