2009/10/18

Om bokomslag och vem gör dem?


I dagarna fem.
Har jag nu gjort bokomslag efter bokomslag fem här ovan tio stycken totalt.
Inlämningen är inte förrän på fredag men jag har valt att chockera mig själv.
Och vara ute i riktigt god tid.

Och nu undrar jag bara:
Vem tusan är så lycklig att de får göra bokomslag för att tjäna till brödfödan?
Vem tusan får företaget att gå runt på sånt och vem tusan sitter inne med en sån praktikplats åt mig?
För hur roligt vore inte det?
Det är som den perfekta kombinationen av mina två favoriter: illustrera och redigera.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Jag jobbar med böcker och vet att Lotta Kuhlhorn gör väldigt många omslag till pocketböcker! Hon måste stå för en stor del av marknaden. Lycka till

Ulrika sa...

Ser jättefina ut! Det kanske blir du som kommer att göra bokomslag sedan när du får ett jobb?

rita sa...

kanske har du något som passar vår bok?

spunnet socker sa...

Anna som kommenterade ovan tog orden ur munnen på mig: Lotta Kuhlhorn! Och jag tycker det är bra och inte alls maktfullkomligt. Hon gör snygga grejer! En gång, för många år sen hade DN ett reportage om bokomslag och intervjuade henne. Sen dess är hon min favoritgrafiker!

schmut sa...

Jag måste ju erkänna att ett snyggt omslag kan få mig att köpa en bok jag inte ens är intresserad av att läsa, så utseendet är definitivt viktigt

lisa sa...

Skitfina!

Joanna sa...

anna,
lotta kühlhorn gör himla mkt snyggt.
hon tar däremot inte emot praktikanter, jag har frågat. hon skrattade.
det förstod jag ju, att man är frilansare och sitter i ett litet rum och är van att arbeta själv och inte störas i tankarna.
men jag hade kunnat springa ut och hämta kaffe, plocka upp i högarna, sopa golvet varje heltimme, allt möjligt bara jag fick vara i närheten av hennes kreativitet.

ulrika,
kanske kanske.
nån gång i framtiden hoppas jag på.

rita,
det vore ju nåt det!
om förlaget tillåter?

spunnet socker,
hon har verkligen gjort galet mkt.
när jag kollade upp henne efter att ni tipsat så såg jag att det ju var hur mkt som helst av mina favoritomslag och anteckningsböcker och mönster.
som HON stod bakom.
tänk om man hade såna idéer själv.
jag ska träna.

schmut,
jag väljer böcker som jag väljer vin.
först går jag på den snygga förpackningen och SEN kollar jag om innehållet är något att ha.
det är ytterst sällan jag tar reda på innehållet om utsidan inte är tjusig.

lisa,
tack tack!

Therese sa...

Hei, kjempefint!

Jeg lurer, er bildet på Dracula av deg selv? Det likner! :)

Joanna sa...

tack therese,
och jahadå det är jag själv.
hade idén i huvudet och smycket i lådan så istället för att leta någon som kunde stå modell gjorde jag det själv.
snabbt och smidigt och (photoshoppat).