2009/06/14

Om webb och papper.

En diskussion jag inte förstår poängen med.
Är när man pratar om att papperstidningen är omodern, att den borde gå ur tiden att den inte är anpassad för dagens internetsamhälle med bloggar och twitter och att den är för långsam.

Chefredaktören för Filter.
Mattias Göransson.
Skriver så bra i senaste numret att "kommer det en behändig, digital läsplatta med fungerande prenumerationstjänst" kan han tänka sig tidningen även där.
Men just nu sysslar de inte med välgörenhet.
Och det är ju detta det blir om man skulle lägga allt på internet.
Utan papperstidning vem skulle betala alla duktiga journalister?

Dessutom går det inte att jämföra webb med papper.
Bildreportage blir aldrig samma på internet.
Så vida man inte levererar varje nummer i pdf och det gör man ju sällan på hemsidor.
Luta sig tillbaka i lässtolen med te och läsa sig igenom långa reportage blir aldrig samma på internet.

Det finns en poäng med långsamheten.
Ett magasin som det jobbats på i veckor läser jag mig igenom med lite mer vördnad.
Lite åt gången, och i många omgångar.
Det är som att jag tar mig samma tid att läsa det som de som gjort magasinet tagit sig att göra det.

Tyngden i handen.
Doften av trycksvärta.
Känslan av alla reportage och vackra bilder som finns i min hand och snart ska bli mina att läsa.
Det går bara inte jämföra.

Det enda negativa skulle väl vara miljöaspekten men när det kommer till pappersproduktion och utkörning av material.
Är det inte bättre att börja med direktreklamen och alla telefonkataloger istället?

2 kommentarer:

Jacqueline sa...

word! telefonkatalogen är ju så snuskigt onödig

Sophie sa...

åh, jag upptäckte filter i våras och tycker så mkt om den. just det om papperstidningen läste jag om häromdagen och håller med. vissa typer av magasin gör sig bättre i papper och det finns värre miljöbovar än dem.