2009/05/08

Om utmärkta gravidskor?


Jag köpte ett par skor.
Som inte är så bra när man har.
Foglossning.

Men jag kan ju bära dem när jag ligger i soffan.
Med fötterna i vädret för att lindra svullnaden.
Av all vätska jag tydligen börjat gilla så himla mkt om man ser på hur jag samlar det.
Som en hamster.

På morgonen föräldragrupp på MVC.
Jag höll på börja gråta när vi såg film om för tidigt födda.
Såna små gryn det är.
Min storebror föddes tre månader för tidigt.
Han var ett riktigt litet gryn.

Sen besök hos barnmorskan på em hon sa.
Att jag blivit lite väl tjock.
Fast inte med de orden så klart men jag ville helst rusa ut ur rummet av förolämpningen.
Efter ett tag förstod hon dock.
Att det nog hade rätt mkt med den här nya samlarhobbyn jag har.
Vätskan.

Nu: tåget till Sthlm och en helg hos svärföräldrarna.
De har köpt en ny markis till altanen, man kan styra den med fjärrkontroll jag tänker.
Att det är som gjort för mig tack och hej.


Skor, Röda Korset Bollnäs.

3 kommentarer:

Sophie sa...

oh va arg jag blir. de sa detsamma till min vän i början av hennes graviditet. hon började 'samla vatten' tidigt, vecka 7-8. så himla otaktiskt, osmakligt och osmart. de flesta går inte upp i vikt när de är gravida för att de sitter hemma och frossar smör och socker utan för att kroppen förändras och vatten samlas och gu vet allt som händer. alla är olika. jag tycker du är ur-vacker och din kropp härligt kvinnlig och du passar i det vatten du samlat :)

sys sa...

men kära du. det har jag hört tre gånger. det rör mig inte i ryggen. du kommer att få en stor å grann pöjk och du bär honom med heder ända fram till dess att han kommer fram.

Joanna sa...

alma,
det jag kan tycka är lite märkligt är att jag får rådet att "äta nyttigare, mer mat" utan att ha blivit tillfrågad hur jag äter nu.
vi är inte alla pizzafrossande beaälskande chokladstinna hormonbomber.
jag äter grovt bröd, linser och linfrön, yogurt och gurka, äpplen och vindruvor, kyckling och lax.

men okej,
jag HAR ätit lite mer kakor och det hela är väl en kombination i att jag inte längre kan röra mig lika mkt som tidigare.

men det är känsligt med vikt för mig, jag vill inte bli uppläxad om att jag äter dåligt när jag sitter och är gråtfärdig för att jag sover så dåligt och har konstant ont.

så tack för ditt stöd, det gör att det känns lättare.

syster,
tack fina.