2009/05/22

Om Underbaraclara och somliga läsare.

Underbaraclara har det nog inte så lätt.
När jag någon enstaka gång skriver åsikter i den här bloggen.
Och trampat någon på tårna.
Och får en elak eller bara inte helt glad kommentar får jag ont i magen och bekymrar mig över hur jag uppfattas.
Eftersom jag inte vill vara elak mot någon men nog ibland kan vara det.
För att jag ibland.
För effektens skull.
Generaliserar och drar på.

Men Clara.
Hon får upprörda kommentarer från ensamstående mammor och från någon vars föräldrar ska skiljas.
När de läst ett inlägg hon skrivit om vanillin.
De beskyller henne för att göra dem mer stressade över att hon tar upp vad vanillin egentligen är.

Och man kan inte bli annat än bekymrad.
Men även lite irriterad.
För att de mår så dåligt att de blir så känsliga men också för att de lägger ansvaret.
På en skribent som inte ens känner dem.

7 kommentarer:

fröken lila sa...

jag tycker hon är otrolig stark att hon orkar fortsätta. hon fár ju ta väldigmycket skit frán alla möjliga hálla, fans som känner sig besvikna dá och dá, folk som du beskriver och sá sádana som bara vill vara elaka mot henne för att hon har mánga läsare och till en del kan leva pá bloggen. jag beundrar henne, verkligen. men man fár aldrig glömma att det faktiskt finns en riktig människa bakom hennes ord och bilder.

Joanna sa...

det är intressant och även skrämmande hur en viss typ av människor tycker att folk som är i offentlighetens ljus blir allmän gods.
att man blir besviken över att de inte skriver om vissa saker, på en blogg som ingen av läsarna betalar prenumeration på att läsa.
alla dessa krav de tycker att de kan ställa.

och lika märkligt med folk som finner inre frid i att vara elak.
det är så töntigt och fegt för det är ju i princip ingen som vågar stå bakom orden med sin riktiga person.

att man inte håller med är en sak.
det har ju inget med elakhet att göra.
men när man inte står för det, när man anonymt hoppas på någon som visar stora delar av sin person.
feghet är sannerligen en av de mest oattraktiva egenskaperna.

Ingrid sa...

Det är tyvärr för lätt att ösa ur sig sin egen skit över något trivialt på en blogg på internet, när man kanske inte kan göra det över den eller de som det verkligen gäller. Har själv hamnat i den fällan någon gång på kompisars bloggar. En dålig dag och en kaxigt inlägg som fått mig att gå i taket. Men det är ju en viss skillnad att skälla på en som man känner och mot att häva ur sig sina uppdämda känslor på en blogg av det slag vi diskuterar. Läste en gång en bok där man fick rådet att aldrig ta något personligt, för allt som andra säger om en själv - bra eller dåligt - är ju deras åsikter. Deras tolkning av verkligheten. Men det är inte min sanning. Svårt att leva efter, men man kan ju själv välja hur man ska reagera och denna okända tjej som ligger bakom bloggen kan ju rimligtvis inte skrivit en personlig förolämpning mot just mig. Eller hur?

Anonym sa...

Många läsare tror sig nog känna bloggaren personligen. De följer bloggen dagligen och lever sig in i det som skrivs. Det medför nog att vissa personer tar sig 'friheten' att skicka negativa, nedvärderande kommentarer. Kommentarer som blir personliga, som de där vanillinkommentarerna du länkat till.
De tänker nog inte på att en bloggare bara berättar om kanske 0,5%av sitt liv, på sin höjd.
Du delar med dig av små, små brottsstycken av ditt liv, men du delar ju inte med dig av allt. Den här bloggen är ju inte den du är fullt ut, fast det kanske är lätt att tro att det är så.
Vad vet jag, detta är bara en blogglös persons funderingar.

Fast du har helt rätt, det är sanslöst osexigt med feghet, riktigt fult till och med
/Annika

anna sa...

ja, det är ju hlet galet, men det är väl det som är nackdelen med att vara en såpass stor blogg, då får man alla slags konstiga åaikter, själv har jag bara fårr fina och underbara kommentarer trots att jag har en väldans massa åsikter!

iLLi sa...

Ja, jag läste det, helt sjukt hur någon kan ta ett inlägg om vanilj så PERSONLIGT!!!

Stina sa...

Underbaraclara är verkligen stark. Och jag är så glad att hon fortsätter skriva för oss, trots alla mindre funtade människor som inte kan hålla tillbaka sina onödiga kommentarer.
Jag hoppas att även du slipper lika ogenomtänkta kommentarer.