2009/05/20

Om en dum fråga.

Jag läser på en av bloggarna jag följer.
Om en intervju med Elin Kling.

Hon får frågan hur hon vågar gå i höga klackar när hon redan är så lång.

Och den frågan är så himla korkad för är den outtalade fortsättningen på den frågan.
"För då skräms ju så många män bort av att du är längre än dem"?

Och som min kära bloggare skriver.
Stora kvinnor.
Ursäkta jag menar egentligen "stora" kvinnor hur de vågar bära ljusa kläder de får oss ju att se såå stora ut.

Som att normen för en kvinna.
Skulle vara liten och späd fågelunge.

Ingen frågar ju en kort kvinna hur hon vågar gå i platta skor.

6 kommentarer:

Jacqueline sa...

Jag läste också det, ganska otroligt hur man kan tänka egentligen..

Anonym sa...

Det är märkligt att det fortfarande skall ställas den typen av omoderna frågor. Alla längder är väl snygga? Långa kvinnor i höga klackar är snyggt, korta kvinnor i platta klackar är snyggt.
Jag tror att frågan om hur en lång kvinna törs gå i klackar bottnar i lite avundsjuka, långa kvinnor syns och väcker uppmärksamhet och det kan sticka i ögonen på folk. Om hon dessutom är stolt över sin längd och förstärker den med höga klackar, då skall paralellen genast dras till 'skrämma bort män...'
Precis som det värsta som kan hända en kvinna är att hon skrämmer bort någon enstaka karl...
/Annika
ps. är kort, under medellängd och trivs mutmärkt med det, hade trivts med att vara reslig också

Joanna sa...

jaqueline,
visst är det.

annika,
ja, det kanske bottnar i avundsjuka?
men är det verkligen det man syftar på när man frågar hur någon som är lång vågar gå i höga klackar?
menar man då "är du inte rädd för att väcka avundsjuka över din ståtliga längd"?
lite med "skrämma bort män" tror jag nog ändå att det har att göra med.

men jag utgår ju bara från mig själv,
något annat kan man väl inte göra?
och eftersom jag själv inte känner avundsjuka på kvinnor som är längre än mig.
och mest har upplevt att män som är kortare än mig besvärats av detta och fått för sig att det gör dem mindre manliga.
så tänker jag att den frågan ställs med såna tankar i bakhuvudet.

Ingrid sa...

Hahaha! Jag älskar din mycket tänkvärda avslutning om korta kvinnor i platta skor. Aldrig har jag hört/läst någon fråga det. Men det är läskigt vad som kan skrivas och sedan uppfattas undermedvetet hos läsarna. Att du plockar fram det i ljuset är verkligen jättebra, för jag vet inte om alla skulle ha tänk på det. Tyvärr.

Mallis sa...

kan bara hålla med dig, varför frågar ingen de kortare kvinnorna om de vågar ha platta skor.

Späd fågelunge pyttsan! Och skrämmer man bort nån enstaka karl så var han väl inget att ha ändå eller?

Känns mest som det är em man som vill visa sin manlighet i att vara" stor och trygg"

Kram

Clara sa...

Jag är 151cm, och har aldrig nånsin klackar eftersom jag inte trivs i det. Dock har det hänt otaliga gånger att människor undrat varför jag inte har höga klackar, och väldigt få verkar förstå att jag är nöjd med min längd och inte vill bli längre. Alla längder som inte är medellängd verkar visst ifrågasättas!
/Clara