2009/03/31

Om Ossie Clark för 30 kr.



Ossie Clark.
En av 60- och 70-talets ledande klädskapare.
Han gjorde scenkläder för Marianne Faithfull, Liza Minelli, the Beatles, Mick Jagger.
Bland andra.

Han har varit inspiration för så väl Anna Sui och Yves Saint Laurent som Tom Ford och Manolo Blahnik.
På Wikipedia står det "Ossie Clark and Ossie Clark for Radley clothes are highly sought after" och bärs av många kända fotomodeller.

Framför allt (tycker jag en konstvetare) är Ossie Clark den mr Clark från David Hockneys målning.
Mr and Mrs Clark and Percy.
Där jag hört att Percy inte ens är Percy utan deras andra katt.
En målning jag gillar och sen lyssnade jag på ett Stil-program som handlade om Ossie Clark och det blir extra roligt att veta om livet.
Bakom en avmålad person.

Och nu alltså.
De dåliga bilderna får ursäktas.
För 30 kronor på Erikshjälpen en långklänning som sitter intill perfektion.
På min fina vän.
Hon däremot, är alldeles för blyg för att vilja vara med på bild.
Så en skrynklig version på galgen, där den inte alls kommer till sin fulla rätt.
Är vad vi får hålla till godo med.

2 kommentarer:

Moa - En magisk purt... sa...

Ojoj, den ser fin ut! Känner att jag skulle ta och lära mig lite vintagedesigners för att det är kul! Du verkar kunna mycket! Ha kurs?

Joanna sa...

och jag önskar jag kunde förklara för alla exakt hur vacker den var på.

jag kan inte så mkt faktiskt jag önskar jag visste mer.
det jag lärt mig har jag mest lärt mig via programmet stil.
för det är inte så mkt mode som i vad som är trendigt nu.
som det är modehistoria och en massa roliga anekdoter.
och sånt älskar jag, historia och anekdoter.