2008/12/26

Om Nordiska museet.



Istället för Liljevalchs.
Blev det Nordiska museet och utställning av kläder.
I olika moderiktningar genom tiden.
Gjorda i papper.

Mkt läckert.

80-tal och 90-tal var lite svåra att se att det var "typiskt" just den tidens klädstil.
Men hur lätt är det?
Att tolka stilar och sammanfatta ett årtionde nu för tiden när modet ändras varje säsong.

Mina kläder
Kappa kompis mormor
Kjol H&M
Väska second hand Kupan Brynäs
Lillräv fusk från Vila
Skor Noa Noa
Strumpbyxor fullkomligt vidriga som hasade ner för varje steg jag tog.

4 kommentarer:

Malin sa...

Jag ska på samma utställning imorgon! Tyvärr inte lika snyggt klädd som du!

Anonym sa...

Hej!
Jag hittade din blogg av en slump för kanske 1 månad sen och jag njuter verkligen av att läsa den och titta på bilderna. Jag älskar din stil och just de årtionden du skriver om är speciella även för mig. Jag önskar bara jag var lite mer tydlig i min stil. Jag spretar gärna iväg åt olika håll. Kan inte bestämma mig riktigt. Därför uppskattar jag de med en mer renodlad stil.

Sen tycker jag om dina foton och bilderna på dig själv är jättefina. Du har ett utseende som passar i det här 40-talsmodet. Jag tycker du är vacker på ett personligt sätt. Modeller tycker jag är så tråkiga då de ser ungefär likadana ut. Nä, hurra för mångfald och en egen stil :)

Kramar!

// Ingrid

Joanna sa...

malin, det tror jag så lite jag vill på!
inte att du ska gå dit, men att du ska vara inte lika fint klädd.
jag har nog sett dina kläder och de är strålande.

ingrid, det var en sådan värmande kommentar att jag knappt finner ord att svara.
tack tack och åter tusen tack!
det är roligt att höra att du uppskattar min smak och mina bilder.
att du till och med njuter av den, det känns helt otroligt roligt.

och tack för den fina komplimangen om mitt utseende.
jag tänker att precis lika mkt som folk kan tycka att jag är ful kan de ju tycka att jag är fin.
det borde alla försöka tänka på när man fastnar i dålig självkänsla-tankar; att alla inte har samma smak och ens egen stil och person faller i smaken hos kanske inte alla men i alla fall några.
och det är gott nog.

spretande stil kan ju också vara fint.
och omväxlande!
ibland tänker jag på hur det var förr, om folk inte hade lika mkt pengar att köpa en massa kläder för.
kanske hade man finklänningen som var den man bar på finfest, och höstkappan som man bar när det var höst, och sommarklänningen (kanske tre enkla).
så mkt mer man var sina kläder då, som ett varumärke.
joanna: hon som är grön sammet på fester och ljusgul tunn bomull på sommaren.
så kanske det var?

Anonym sa...

Under julen har jag inte haft så mycket tid till surfande så jag har inte hunnit se ditt svar. Hihihi, så roligt jag kunde göra dig glad. Det gör jag så gärna. Och jag blir verkligt inspirerad av att titta på och läsa på din blogg. Nu hade jag massor av spännande inlägg att njuta av.

Jag tror bestämt det kan ha varit så förr som du beskriver. Jag minns att mormor hade en sommarkappa och en speciell hatt hon brukade ha när hon var fin. Till vardags hade hon en annan kappa eller bara kofta. Och det var, vad kallar man det, skjortklänningar(?) som gällde. Jag tyckte det var så roligt för hon hade sparat massor av gamla kläder i mangelbodan ute på gården. Tyvärr var kläderna inte alltid i bra skick, men att bara få titta på hennes 30- och 40-talsklänning var väldigt kul. Mammas 50-talare fanns också kvar och jag har använt många på skolavslutningar m.m. Jag måste ha sett rätt skum ut på 80-talet i mina vida kjolar :)

Kram,
Ingrid