2008/12/19

Om en dröm.


I natt drömde jag att jag var i Paris.
Det var högsommar och jag fick hjälp av snälla personer, först spärrvakt med att köpa rätt tunnelbanekort, sen tunnelbanekortsförsäljare med att promenera till fina platser.

Hon tog sin påse och jacka och gick ut från tunnelbanan med mig.

De är avslappnade vad gäller arbetstiderna de där fransmännen, tänkte jag och följde med.


Hon pratade dålig engelska men efter ett tag pratade hon oförståelig danska.

Vi gick över en äng och vi skulle gå till andra sidan Seine.

Till Sorbonne och till Luxemburgträdgården.

Dit vi aldrig fick oss i väg i höstas när vi var där.


Men nu är det verklighet och ingen dröm.
Det är förvisso plusgrader ute men inte riktigt på samma sätt.
Som högsommar i Paris.
Jag ska tvätta städa och packa, jag har jullov!
i morgon åker vi till Nacka.

2 kommentarer:

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Vilken tjusig outfit!
Du passar bra in i miljön.

Joanna sa...

tack!
jag kände mig som en fisk.
eller som en hand (i handsken alltså).

och det var väldigt frustrerande att inte kunna prata på franska med fransmännen.
jag ville ju göra precis som de och lite världsvant och avslappnat säga lalalaaouiouiouibonbonbon osv.