2008/11/18

Om opera.


Till helgen är det konsert.
Opera för alla, många fina örhängen blir det operaörhängen alltså.
Lördag i Hudiksvall söndag i Gävle bland annat Eva Berggren som solist.
(Jag beundrar henne hon har en sådan vacker röst och en sådan trevlig personlighet, och är inte bara utbildad operasångerska utan arbetar även som läkare.
Beundransvärt, helt enkelt.)

Jag la mig i klädvalet för kören och gjorde till och med en skiss.
För att enkelt illustrera vilka färgskalor vi skulle hålla oss till.
Körers kläder är mer komplicerat än vad man kan tro.
Ska vi ha sjal, ska vi ha långärmat, får vi ha kort kjol får vi ha bara armar?

Grunden är ofta svart när körer ska klä sig till konsert.
Men är man bara svart blir det så lätt en stor tjock vägg av svart, och för att lätta upp det brukar den lilla accessoaren sjalen tas till.
Likadana sjalar som hänger på trettio olika kvinnor brukar enligt mig mest visa att det INTE blir lika.
Avvikelser i en grunduniformen, om man kallar den så, blir mer synlig om grunduniformen är identisk.

Jag tänker att det kan vara enhetligt ändå, utan att vara på millimetern exakt lika.
Ett hav av människor i blått grönt turkost.
Jag tror det kan se fint ut.

Inga kommentarer: